eSoccer uitgelegd: een gids voor de wereld van virtueel voetbal
eSoccer uitgelegd: een gids voor de wereld van virtueel voetbal

eSoccer uitgelegd: een gids voor de wereld van virtueel voetbal

Omdat veel sportevenementen zijn afgelast is eSoccer de laatste weken steeds populairder geworden.

De populariteit van voetbal straalt af op de digitale wereld, dit was ook al merkbaar vóór de coronacrisis. De laatste jaren worden heel wat prestigieuze toernooien georganiseerd en zijn er grote sommen prijzengeld te winnen.

De lockdown heeft ervoor gezorgd dat eSoccer nog populairder is geworden en er wordt nu volop aandacht besteed aan verschillende eSoccer-toernooien die dagelijks plaatsvinden.

We hebben een eSoccer virtuele voetbalgids gemaakt om mensen te helpen om de digitale variant beter te begrijpen en zodat ze over meer informatie beschikken om in te zetten.


Welke eSoccer-toernooien zijn het meest prestigieus?

Sinds voetbal videogames eind de jaren zeventig voor het eerst verschenen hebben veel game-ontwikkelaars geprobeerd om marktleider te worden, maar uiteindelijk waren er twee spellen die als winnaar uit de bus kwamen: EA Sports, de officiële partner van FIFA, en Pro Evolution Soccer van Konami.

Er was een tijd dat FIFA en PES grote rivalen waren, maar als we naar de volgers kijken van de streamingsite Twitch kunnen we zien dat FIFA de strijd uiteindelijk heeft gewonnen. FIFA heeft namelijk 3,3 miljoen volgers in vergelijking met slechts 124.000 voor Pro Evolution Soccer (PES).

We zullen ons daarom in deze gids focussen op FIFA en de Global Series-evenementen.

In theorie kan iedereen die ouder is dan 16 jaar zich kwalificeren voor een toernooi door 27 van zijn 30 wedstrijden te winnen in de Weekend League-modus van het spel.

Van daaruit kunnen spelers rankingpunten verdienen in een reeks evenementen, waarbij de 16 hoogst geplaatste spelers (voor elk van de twee game consoles) zich eind juni kwalificeren voor de eWorld Cup — waarvan de winnaar $250.000 mee naar huis mag nemen.

Er staan echter nog andere grote toernooien op de kalender, waaronder een elektronische versie van de Champions League — maar de winnaar van de eChampions League neemt minder dan de helft mee naar huis in vergelijking met de eWorld Cup-kampioen ($100.000).

De FUT Champions Cup is het meest regelmatig betwiste toernooi, met vijf rondes op weg naar de eWorld Cup.

Deze toernooien, naast de eChampions League, de ‘Majors’ (de eClub World Cup en de eNations Cup) en een play-off toernooi aan het einde van het seizoen, zijn allemaal kansen voor spelers om rankingpunten te verdienen.

Als gevolg hiervan doen de topspelers aan bijna elk toernooi mee, maar de eWorld Cup is de prijs waar ze allemaal naar op jacht zijn.

Hoe onderscheiden de beste eSoccer-spelers zich?

We hebben alle teams geanalyseerd die door de acht halve finalisten zijn gebruikt tijdens de meest recente FUT Champions Cup — het laatste grote FIFA-toernooi dat voor de lockdown werd voltooid — om te zien wat ze met elkaar gemeen hebben.

Het eerste dat opvalt, is hoe duur hun teams zijn om samen te stellen: als je het spel vandaag zou opstarten en wilt proberen om een vergelijkbaar team te kopen, dan zou je meteen meer dan 10.000 Euro mogen ophoesten.

Alle acht halve finalisten hadden de beste versies van Virgil van Dijk in hun verdediging, Ruud Gullit in hun middenveld en (de Braziliaanse) Ronaldo vooraan. De andere Ronaldo — Cristiano — werd ook ingezet in zeven teams, maar niemand gebruikte echter zijn rivaal Lionel Messi.

Naast prijzengeld en sponsordeals kunnen FIFA-topspelers ook een aanzienlijke aanhang op sociale media aantrekken.

Donovan “Tekkz” Hunt — één van ’s werelds beste FIFA-spelers — heeft bijna een miljoen volgers op Twitch, Twitter en YouTube en is een begrip onder eSoccer-fans, ondanks dat hij nog steeds maar 17 jaar oud is.

Waarin verschilt eSoccer van echt voetbal?

Wedden op eSoccer lijkt opmerkelijk veel op echt voetbal, een groot deel van de beschikbare weddenschappen zijn dezelfde.

Bij FIFA zijn er echter enkele belangrijke verschillen: niet alleen tussen het fysiek voetbal, maar ook tussen de verschillende versies van het spel.

Het gemiddelde aantal gescoorde doelpunten is misschien wel het meest cruciaal onderscheid om op te letten.

Wedstrijden tussen de beste FIFA 20-spelers hebben namelijk de neiging om minder doelpunten te zien dan voetbal op het hoogste niveau en dit aantal gaat naar beneden naarmate je verder in een toernooi raakt.

Zo werden in de laatste 10 UEFA Champions League-finales gemiddeld drie doelpunten gescoord, in de finales van de FUT Champions Cup waren dat er dit seizoen gemiddeld minder dan twee.

Dit markeert een enorme verschuiving in vergelijking met FIFA 19, toen doelpunten bijna twee keer zo vaak voorkwamen in vergelijking met deze editie en toen er in het spel meer doelpunten werden gemaakt dan in het echt.

In tegenstelling tot andere eSports, waar de gameplay relatief consistent is, ziet de FIFA-serie de gameplay van jaar tot jaar veranderen en zien we telkens grote verschillen wanneer een nieuwe versie van het spel wordt uitgebracht.

X